|
Shogun
May 16, 2011 8:18:28 GMT 1
Post by Papa Wim on May 16, 2011 8:18:28 GMT 1
Afgelopen vrijdag hebben Tim, Rudolf, Max, Martijn en ik een pot Shogun gespeeld. Elke speler is een Japanse edelman die Shogun probeert te worden, oftewel de alleenheerser van Japan. Het bleek een erg leuk spel (het was ook genomineerd voor spel van het jaar en staat op Boardgamegeek behoorlijk hoog).
Het leukste aan het spel vind ik de manier van oorlogvoeren. Normaal gebeurt dat met voornamelijk dobbelstenen of door simpelweg elk om beurten een leger weg te halen. Met dit spel hebben ze iets heel nieuws bedacht. Volgens mij hebben ze het echter van ome Paul afgekeken! ;-)
Het heeft een toren waarin je jouw legertjes (vierkantjes) en die van de tegenstander moet gooien. Sommige blijven dan hangen en welke eruitkomen bepalen de uitslag. Als er vervolgens nog een slag komt en er liggen nog legertjes van jou in de toren ergens dan kunnen die er dus weer uitvallen, waardoor de uitslag nooit te voorspellen is. Als je in het begin een paar keer pech hebt gehad krijg je vanzelf wel weer eens geluk, want dat betekent dat er dan nog een aardige hoeveelheid legers van jou in de toren zit.
Verder zijn de acties die je moet doen ook erg leuk en uitgebalanceerd. Heb alweer zin in de volgende keer!
|
|
|
Shogun
May 16, 2011 8:19:28 GMT 1
Post by Papa Wim on May 16, 2011 8:19:28 GMT 1
Trouwens, Martijn had gewonnen. Dit voornamelijk door zich bezig te houden met het bouwen van paleizen en dergelijke in zijn landjes (levert overwinningspunten op).
|
|
|
Shogun
May 31, 2011 14:01:35 GMT 1
Post by Papa Wim on May 31, 2011 14:01:35 GMT 1
Ik neem het aanstaande vrijdagavond mee!
|
|
|
Shogun
Jun 27, 2011 12:37:43 GMT 1
Post by Papa Wim on Jun 27, 2011 12:37:43 GMT 1
Gisteren hadden we bij mij thuis weer een nerdenzondag. De club was goed vertegenwoordigd, want we waren met Rudolf, Alehandro en Martijn. Daarnaast Willem nog, een vriend van me. We hebben twee potjes Shogun gespeeld en allebei waren het te gekke partijen. De anderen waren ook erg enthousiast. Het extra leuke is dat het bordspel omgedraaid kan worden voor een iets andere indeling van Japan qua provincies.
Ik ben een keer tweede en een keer vierde geworden. Rudolf en Willem gingen beiden een keer met de overwinning ervandoor.
|
|
|
Shogun
Jul 1, 2011 8:41:46 GMT 1
Post by Papa Wim on Jul 1, 2011 8:41:46 GMT 1
Ik neem Shogun vanavond weer mee.
|
|
|
Shogun
Mar 11, 2012 15:52:00 GMT 1
Post by Papa Wim on Mar 11, 2012 15:52:00 GMT 1
Vandaag twee potjes Shogun gespeeld. Van de partij waren Willem, Alehandro en Max. Het waren beide aparte potjes. Sowieso moesten we er allemaal weer even in komen, dus soms hadden we op cruciale momenten net geen geld genoeg om nieuwe legers te bouwen of een tempel te plaatsen. Of stonden we met een gigantisch leger ergens omringd door vriendelijke gebieden en kon je dus nets aanvallen. In beide potjes was de strijd om de eerste en derde plaats spannend. Want twee hingen er achter en twee stonden dik voor. In beide gevallen heb ik gewonnen, wat voor het eerst was. Alehandro herinnerde mij eraan dat ik dit spel nog nooit gewonnen had. Alehandro werd een keer tweede en Willem. Max in beide gevallen derde. We hebben op elke zijde van de kaart een keer gespeeld. Is toch net even anders qua indeling va gebiedjes en provincies.
Erg leuk weer!
|
|