|
Post by Papa Wim on Nov 20, 2006 15:55:05 GMT 1
Naast wargames met mini's heb ik ook al jaren een spelersgroepje met wie ik bordspellen speel. Dan heb ik het niet over monopolie of het allom geliefde ganzenbord, maar over spellen als Napoleon in Europe, Twilight Imperium, Revolution en Civilization. Wij spelen gemiddeld eens in de maand een zondag een bordspel. Dat zijn wel meestal spellen die de hele middag duren. Aanstaande zondag staat Napoleon in Europe op het menu. Een supermooi spel waarbij elk van de spelers een van de supermachten van begin 19e eeuw voor z'n rekening neemt. Je hebt verschillende mini's die legereenheden voorstellen, zoals heavy, regular en light cavalry. Elite, light, regular en militie-infanterie, generals, regular en horse artillery, enz. Het is een politiek spel waarbij je je macht op de Europese kaart probeert te vergroten. Je moet allianties sluiten met andere landen/spelers, oorlogen voeren, nieuwe eenheden produceren, vloten bouwen, enz. Tot de spelersgroep behoort bijvoorbeeld Tim, die Eldar speelt en Chaos. En sommigen van jullie hebben misschien gezien dat ik ook eens Twilight Imperium mee had naar MW en nog een andere vriend mee had. Hij doet ook mee. Een ander is boekhouder en collega van Rudolf! Zijn er hier nog mensen die aanstaande zondag interesse hebben? We spelen bij mij thuis en we beginnen om ongeveer half elf. We spelen wel serieus en we gaan ook wel tot redelijk laat door (5 uur s'middags). Dus hou daar wel rekning mee. Laat het me weten! Wim.
|
|
|
Post by Papa Wim on Nov 24, 2006 12:31:59 GMT 1
Het is inderdaad aanstaande zondag. Maar we spelen elke maand weleens, dus een volgende keer vraag ik je gewoon weer. Daniel heeft ook interesse getoond, maar die kan nooit op zondag. Misschien als we een keer op een zaterdag gaan. We spelen ook Twilight Imperium, wat ik ook al eens bij MW heb gespeeld. Ik weet dat Alexander dat graag weer eens wilde spelen. Misschien weer 's bij MW? Vooral nu ome Rudolf sinds kort bordspellen verkoopt zal hij dat wel een goed idee vinden!
|
|
|
Post by Papa Wim on Nov 24, 2006 14:56:51 GMT 1
Ok, dan gaan we in december wel Twilighten! Topspel. Kan met 6 man gespeeld worden. Maar in december komt er een uitbreiding uit en kun je met 8 man! Dat is helemaal gaaf, natuurlijk. Tuurlijk, je mag de kleur die je wil, behalve geel, dat ben ik altijd, hahaha! Kijk anders even op www.fantasyflightgames.comDaar wordt het een en ander uitgelegd over de verschillende rassen, enzo. Misschien kunnen we eens een Bab5-mod maken! Minbari technologie halve prijs Centauri extra dobbelsteen bij de eerste aanval Narn hebben G'Kar en die is gewoon stoer En Earth heeft Ivanova, dus dat is voor anderen -1 to hit. Ze kijken ergens anders naar....
|
|
|
Post by Big Brother on Nov 24, 2006 17:09:46 GMT 1
Ik weet dat deze topic Napoleon heet enzo, maar misschien is het een keer leuk om tijdens een clubavond wat mensen bij mekaar te schrapen om Twilight te gaan spelen! Ik weet dat het een lang spelletje is, maar als we vroeg beginnen kunnen we het ongetwijfeld uitspelen! Ik zal zelfs beloven de regels te gaan lezen! >_<
Let me know!
|
|
|
Post by Papa Wim on Nov 24, 2006 17:12:14 GMT 1
Lijkt me een perfect idee. En de lengte vh spel kun je ook zelf een beetje bepalen. Je kunt namelijk van te voren afspreken tot de hoeveel victory points je gaat.
|
|
|
Post by Inquisitor Trax on Nov 24, 2006 18:23:21 GMT 1
als er tijdens een clubavond een keer twilight gaan spelen wil ik wel mee doen. dan kan ik een keer zonder al die kratten komen.
beter voor mijn rug.
|
|
|
Post by Papa Wim on Nov 26, 2006 20:03:29 GMT 1
We zouden vandaag met vijf man zijn, maar eentje had zich ziek gemeld. En Napoleon moet je echt met minimaal 5 spelers doen. Toen hebben we Twilight Imperium gespeeld (sorry Alexander!). Supermooi spel is dat toch. Ik speelde The Barony of Letnev. Zij mogen een iets grotere vloot hebben dan hun fleet supply toestaat en ze mogen trade goods gebruiken om in een space battle +1 om alle dobbelstenenworpen te krijgen.
Het ging fantastisch voor mij, want ik had een megavloot doordat ik vanaf het begin al zo'n goede industrie had opgebouwd. En uiteindelijk heb ik dus redelijk dik gewonnen.
De volgende keer zal 17 november zijn. Nog mensen die interesse hebben?
|
|
|
Post by Papa Wim on Nov 29, 2006 11:49:58 GMT 1
Op 17 december gaan we weer Napoleon spelen. Das wederom een zondag. Is er nog interesse hier?
Laat het me even weten.
|
|
|
Post by Papa Wim on Apr 9, 2007 22:14:01 GMT 1
|
|
|
Post by Papa Wim on Jan 7, 2009 16:46:53 GMT 1
Leuke foto, Kina! Krijg meteen weer zin om weer 's een potje te spelen!
|
|
|
Post by Papa Wim on Jan 27, 2009 9:03:40 GMT 1
Ja, voor de spelzondag in februari staat A&A al gepland, maar de maand erop kunnen we wel gaan Nappen!
|
|
|
Post by Papa Wim on Apr 26, 2009 17:59:54 GMT 1
Vandaag hebben we weer een leuke pot Napoleon in Europe gespeeld. Voor jullie zaten er twee bekenden bij, Tim en Rudolf.
De uitslag was als volgt: 1. Willem - Frankrijk 2. Wim - Rusland 3. Jaco - Spanje 4. Tim - Oostenrijk-Hongarije 5. Guido - Pruisen 6. Rudolf - Engeland
Rudolf had de pech dat Frankrijk vanaf het begin plannen had om een invasie op Londen te ondernemen. Rusland (ik) had daar wel oren naar en deed fijn mee. Het enige land dat niet door een speler werd gespeeld, het Osmaanse Rijk, had mij namelijk verslagen. Hoe kan dat? Als een neutraal land wordt aangevallen bestuurd een neutrale speler dit land. Ik werd door het armetierige Turkije via een sluiproute aangevallen en werd Moskou ingenomen! Einde van de oorlog! Tim heeft met Oostenrijk een degelijke pot gespeeld en heeft geen risico's genomen. Rudolf daarentegen nam wel een dik risico en heeft dat moeten bekopen met gigantisch gebiedsverlies. Niemand kwam hem namelijk te hulp.
Een zeer leuke pot weer en over twee weken (10 mei) staat de volgende pot gepland!
|
|
|
Post by Papa Wim on May 17, 2009 20:00:11 GMT 1
En vandaag weer een pot gespeeld. Kina had afgebeld, maar we waren evengoed met z'n zevenen. Dat is het maximale voor het spel. Er werd zeer hevig gevochten om elke vierkante meter! Zo'n beetje elk land heeft zware verliezen geleden. Dit was de eindstand:
1. Engeland - Wim 2. Rusland - Arjan 3. Frankrijk - Dave 4. Oostenrijk - Guido 5. Pruisen - Willem 6. Turkije - Rudolf 7. Spanje - Tim
De volgende keer zal weer in juni zijn!
|
|
|
Post by Papa Wim on Apr 25, 2010 17:15:35 GMT 1
Vandaag na bijna een jaar weer eens Napoleon in Europe gespeeld. Het was een gave pot, waarin enorme legers door Centraal Europa denderden op zoek naar glorie en macht!
De uitslag: 1) Rusland - Wim 2) Pruisen - Arjan 3) Spanje - Willem 4) Engeland - Dave 5) Frankrijk - Rudolf 5) Oostenrijk-Hongarije - Guido
Rusland beheerste het oosten van het bord door zijn macht van het begin af aan enorm uit te breiden ten koste van het Osmaanse Rijk. Spanje en Engeland verdeelden Afrika terwijl Duitsland werd opgeslokt door Pruisen en Frankrijk. Oostenrijk annexeerde Italië.
Alles leek koek en ei, totdat Frankrijk de hebberige oogjes op Pruisen richtte. Engeland en Rusland kwamen Pruisen te hulp, want Rusland wist dat als Pruisen valt Rusland de volgende kan zijn. Dit was voor Frankrijk teveel van het goede en na een dure vrede hield Frankrijk zich even koest.
Spanje startte een guerrilla oorlog vanaf Russisch gebied op de Balkan tegen Oostenrijk. Frankrijk voegde zijn leger bij het Oostenrijkse op Berlijn te bedreigen. Rusland bouwde intussen enorm z'n leger uit en het meeste hiervan werd gestuurd naar Berlijn. Na een kat en muisspel van talloze maanden trok een groot deel van de Fransen zich een stap terug en daarop begonnen Pruisen en Rusland een gezamenlijke veldtocht richting Wenen. Een gigantische veldslag volgde tussen enerzijds de Russen en Pruisen en anderzijds de Oostenrijkers en Fransen. Het complete Austro-Franse leger werd vernietigd ten koste van een enorm Kozakkenleger en goed getrainde Pruisen, maar het grootste deel bleef intact. Oostenrijk kon dit niet volhouden en tekende een peperdure vrede waarbij alles buiten Oostenrijk werd afgestaan aan Spanje, Rusland en Pruisen.
Frankrijk streed wel verder en kreeg medestanders in de vorm van Engeland en Spanje. Deze verklaarden de oorlog aan Pruisen. Voor de derde maal snelde Rusland te hulp en na tweemaal een vrede te hebben afgewend werd Berlijn overspoeld met Russische bondgenoten. De westelijke alliantie trok zich terug naar de lage landen en gezien de tijd werd toen besloten het spel te beëindigen.
|
|
|
Post by Papa Wim on May 14, 2010 11:26:05 GMT 1
Op Hemelvaartsdag weer een mooie pot Napoleon gespeeld. De uitslag was als volgt:
1) Engeland - Wim 2) Oostenrijk - Willem 3) Rusland - Max 4) Frankrijk - Guido 5) Pruisen - Tim 6) Spanje - Dave
Het was weer een pot waar veel in geknokt werd. Het begon al snel met een oorlog tussen Oostenrijk en Frankrijk. Ze waren ongeveer even sterk, maar Oostenrijk bezette veel Franse gebieden, waardoor de Franse economie doodbloedde. Zo werden de Fransen op de knieën gedwongen en op een opportuun moment gaf Frankrijk zich over.
Turkije werd aangevallen door Engeland, Spanje en Rusland en verloor veel gebied.
Spanje werd beroofd van drie gebieden door een gemene aanval van de Engelsen tegen het Spaanse garnizoen in Marokko.
Pruisen trok op richting Rusland, maar bedacht zich op het laatste moment om toch de Fransen mores te leren. Sterker nog, Rusland deed mee! De Spanjaarden kwamen de Fransen te hulp. Een kat en muisspel volgde. Intussen hadden eerst Oostenrijk en daarna Engeland beide nog eens Turkije aangevallen. De grote oorlog in Duitsland werd zonder al te veel bloed vergieten stop gezet.
Daarop verklaarde Oostenrijk heldhaftig de oorlog tegen Rusland én Pruisen. De Russen werden aangevallen op Pruisisch grondgebied en werden met veel geluk aan Oostenrijkse kant verslagen. De hulptroepen uit Berlijn waren te weinig en te laat. Rusland raakte gebieden kwijt op de Balkan.
Met Pruisen was nog steeds oorlog en de enorme Britse marine landde een expeditieleger naast Berlijn, terwijl ten zuiden van Berlijn de Habsburgers optrokken. De koning zag dat deze strijd niet gewonnen kon worden en hij gaf zich over. Veel grondgebied werd door de overwinnaars buit gemaakt.
Wat restte was een te schillen appeltje met Spanje en een Britse aanval op Madrid luidde het einde in van Spaanse hegemonie in Iberië.
Het Britse Rijk had zich uitgestrekt van Anatolië tot Ierland en van Denemarken tot Algerije. Het Habsburgse Rijk had bijna heel Duitsland in handen en een groot deel van de Balkan. Rusland had heel Scandinavië, behalve Denemarken in bezit. Frankrijk had nog enkele Duitse landen en Pruisen nog maar één. Spanje was het zwaarst getroffen en had naast Madrid nog maar een handvol Spaanse provincies over.
|
|
|
Post by Papa Wim on Jul 4, 2010 19:04:23 GMT 1
04/07/2010
Er komt nog een verslag geschreven door Dave, maar dit is alvast de uitslag:
1. Willem - Engeland 2. Wim - Spanje 3. Max - Frankrijk 3. Dave - Oostenrijk 5. Tim - Turkije 5. Guido - Rusland 7. Rudolf - Pruisen
|
|
tim
Marauder
|
Post by tim on Apr 4, 2012 18:25:48 GMT 1
Beste mensen,
Bij deze even een verslag van onze partij op 1 April (jawel!). Alexander speelde Frankrijk, Maximiliaan speelde Pruisen , Willem nam Rusland onder zijn hoede en Wim was de Oostenrijkse kanselier. Ikzelf speelde Engeland. Het spel begon als vanouds, met militaire annexaties in de bekende gebieden. Er werden ook pogingen gedaan tot diplomatieke annexaties, maar die hadden in dit stadium van het spel geen effect.
Vervolgens kwam de gebruikelijke camapgne tegen Turkije, eerst door Oostenrijk alleen. Terwijl Oostenrijk na dit succes zich tergu trok, werd het aangevallen door Pruisen. Deze oorlog werd, na 2 succesvolle commitmentrolls door Wim (zeker weten!), uiteindelijk door Wim gewonnen met een sue for peace.
Ruslands campagne tegen Turkije ging niet door, omdat Engeland een amfibische aanval op St. Petersburg, via Finland deed. De tegenzet van deze invasie was een tegenaanval van het garnizoen van St. Petersburg; een spannende major battle met zo’n 10 eenheden aan iedere zijde. Omdat Rusland hier niet zijn milities bij mocht en kon inzetten werd deze battle een nipte overwinning voor Engeland.
Rusland maakte een deel van de verliezen goed door een korte, succesvolle oorlog tegen Turkije, maar Oostenrijk was in dit stadium van het spel het land dat in de gaten werd gehouden; het had zo’n 5 landen in zowel Italië, Duitsland en de Balkan en beschikte over goede innovations. Frankrijk was militair wel een goede tweede, met ook een heel groot leger en goede innovations. Levee en mass kwam trouwens in onze pot niet voor.
Al met al leidde dit tot een oorlog tussen Pruisen en Frankrijk enerzijds, en Oostenrijk anderzijds. Deze oorlog was vooraf niet goed gecoördineerd door Frankrijk en Pruisen, waardoor beide landen moeite kregen hun legers snel en op tijd samen te voegen. Dit leidde tot een aanval van vooral de Oostenrijkse cavalerie met versterkingen op de achtergebleven Pruisische artillerie en infanterie. De Pruisen konden echter geen versterkingen ontvangen omdat hun cavalerie, dat bij de Franse hoofdmacht stond, werd beziggehouden door zes Oostenrijkse infanterie, net voldoende voor een major battle en dus net voldoende in onze ogen om de Fransen en Pruisen bezig te houden.
Deze 6 infanterie werden natuurlijk niet alleen verslagen, maar ook gedood, waardoor Oostenrijk zijn (derde!) commitmentrol van deze middag moest gooien, die werd gehaald! Oostenrijk tikte vervolgens de Pruisen uit de oorlog en maakte nog wat gebieden buit, maar hun leger stond nu zo verdeeld dat de kansen op een overwinning tegen de Franse hoofdmacht miniem was. Oostenrijk suede voor peace, wetende dat het genoeg landen had om de eindoverwinning veilig te stellen.
Tot slot nog een uitsmijter met als inzet Spanje. Engeland, met een goed gegroeid leger zag zijn lans schoon voor nog wat gebieden in Spanje en viel het land aan. Spanje kreeg echter onmiddelijk steun omdat Rusland meteen Engeland de oorlog verklaarde, zodat Rusland de controle over Spanje over kon nemen; het Russische legeer stond in Noord Italie, dichtbij genoeg misschien. Dit leidde tot de laatste major battle die misschien net zo gelijk op ging als de eerste Engels-Russische veldslag. De overwinning was deze keer ook aan de Engelsen. Dat leidde tot het volgend resultaat:
1. Oostenrijk met 5 punten voor de overwinning en 3 voor de major battles. 2 & 3. Frankrijk en Engeland met ieder 4 punten voor een minor victory en 2 punten voor major battles. 4. Pruisen met 3 punten voor het voortbestaan en 1 voor een major battle. 5. Rusland met 3 punten voor het voortbestaan.
Een mooie partij, en voor herhaling vatbaar!
|
|
|
Post by Papa Wim on Aug 26, 2012 16:23:33 GMT 1
Over twee weken staat er weer een potje napoleon op stapel. Kijk op bordspel.proboards.com om je op te geven of verslagen van vorige partijen te lezen.
|
|