Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on May 25, 2009 22:35:33 GMT 1
Ik heb binnekort weer een nieuwe dnd groep, en vroeg me af of de ruimte helemaal achtin daar nog voor gebruikt kan worden...
|
|
|
Post by nightwinged on Oct 23, 2009 12:50:14 GMT 1
hallo, ik ben nightwinged, net geregistreerd. ik heb een vraag: doen jullie D&D roleplaying, of is het (ook) gewoon battlen met miniatures? ik speel al heel lang D&D ( third edition) maar het roleplayen loopt bij ons voor geen meter, reden waarom ik er een punt achter heb gezet. het lijkt mij leuk om eens straight te battlen met mini's, of doen jullie daar niet aan?
en als ik nog een vraag zou mogen stellen: hebben veel party's nou zo'n moeite met een game een beetje vlot laten verlopen, omdat D&D een tamelijk complex spel is, of is het el mogelijk?
hoe gaat dat bij jullie?
Grz. nightwinged.
|
|
Hans
Chosen Chaos Warrior
|
Post by Hans on Oct 23, 2009 13:23:28 GMT 1
Voor zover ik weet wordt er op de club DND gespeeld maar wordt ewr vooral gewoon gebattled.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Oct 23, 2009 15:39:59 GMT 1
hallo, ik ben nightwinged, net geregistreerd. ik heb een vraag: doen jullie D&D roleplaying, of is het (ook) gewoon battlen met miniatures? ik speel al heel lang D&D ( third edition) maar het roleplayen loopt bij ons voor geen meter, reden waarom ik er een punt achter heb gezet. het lijkt mij leuk om eens straight te battlen met mini's, of doen jullie daar niet aan? en als ik nog een vraag zou mogen stellen: hebben veel party's nou zo'n moeite met een game een beetje vlot laten verlopen, omdat D&D een tamelijk complex spel is, of is het el mogelijk? hoe gaat dat bij jullie? Grz. nightwinged. Tot nu toe heb ik maar bij 1 party moeite gehad met de roleplay, maar dat was voornamelijk omdat de DM het toen te veel de kop indrukte omdat het niet bij zijn visie van zijn campain hoorde naar mijn idee. Ik zelf de spelers alle ruimte om te roleplayen, waar en wanneer dan ook. Ik ben dan de DM in de D&D groep van mini wonders, zover ik weet is het ook de enige, het grootste probleem met role play bij deze groep op dit moment is dat het grotendeels mensen zijn die het nog nooit eerder hadden gespeeld, dus die hebben af en toe nog niet het idee van wat ze eigelijk moeten doen. Qua complexiteit van het spel, is het gewoon hoe moeilijk de dm het zelf gaat maken, zoals elke speler hoort te weten, DM heeft het veto recht ( spelers kunnen natuurlijk de dm ook proberen te overtuigen om hem van mening te laten veranderen) Bij de parties die ik Dm en mee maak als speler, is het altijd een mengsel van Roleplay en zo nu en dan een battle, dat is grotendeels afhankelijk van wat voor groep je dm't, wil de groep veel roleplay, dan zulle der weinig battles zijn, wille ze geen roleplay, dan battle je alleen maar, wille ze bij, dan moet je het goede evenwicht zoeke tussen battles en roleplay, en wat ik dan meestal doe, is de ene sessie zijn der 3 of 4 battles in 5 uur (normale tijd) en de andere sessie 1 of hoogstens 2 om tog de afwisselling te hebben
|
|
|
Post by nightwinged on Oct 23, 2009 16:45:21 GMT 1
okee,
dus het is in principe wel een roleplaying groep, als ik het goed begrijp. zijn er nog mensen die ook gewoon battlen met D&D mini's?
|
|
|
Post by Big Brother on Oct 23, 2009 22:22:20 GMT 1
Nee, niet op de club. En Matthijs hierboven komt ook niet heel vaak op de club D&D-en... Het is natuurlijk niet echt een spel waar je makkelijk met spelers bij kan afwisselen, dus zitten zij meestal met een groepje in een andere ruimte.
En om op je eerste vraag terug te komen. Ik ben een aantal keer kort DM geweest, en ik gebruikte de regels om vooral de lol in eht spel te stoppen, en om het verhaal vorm te geven. Als ik een regel niet begreep, gebruikte ik hem zoals ik hem logisch vond. Als een speler iets deed wat niet helemaal hoorde, verzon ik wel iets om daar op in te gaan.
Leukste voorbeeld was het volgende. Een speler (heretic op het forum) vroeg of er een slager in het dorp was. ik had een kaart getekend, en jawel, met een slager. Dus de grapjas wou een pond bloedworst bestellen. Prima, en 2 koperstukken later was hij de trotse eigenaar van een bloedworst.
Vervolgens moest de groep door het bos. Wat loopt er wel eens door het bos? Juist, beren. Beren, zoals je misschien wel weet, zijn in D&D niet bepaald level 1 creatures, maar ik vond het wel toepasselijk hem er in te gooien, aangezien hij bloedworst rook. Dat was dus mijn wraakactie op het "flauwe" gedrag van de speler.
Ik dacht, die gasten weten wel dat een beer veel te sterk is, en smijten die bloedworst naar hem toe (doeg 2 koperstukken) en vervolgen hun reis. Nee hoor, de doefussen gaan in de aanval, werden volledig in de pan gehakt, en moesten een week lang bijkomen van de wonden.
Vervolgens kwamen ze een vampier tegen, hoorde bij het verhaal. En jawel hoor, weer meteen aanvallen heh. Nou, okay, niet iedereen, de Paladin (!!!) verstopte zich achter een steen. Zeker nooit gehoord van story advancement. Ze moesten gewoon met hem praten tot hij hem smeerde... Vond ik wel een leuke adventure hook.
Van de adventure party was nooit meer wat vernomen, omdat we geen tijd meer hadden.
Maar, afrondend, we hebben het nog steeds over de bloedworst. Dus ja, D&D kán ook gewoon leuk zijn. Vierde editie is trouwens naar het schijnt veel simpeler. Maar ik ben toch lekker mijn eigen RPG systeem aan het bouwen, die wordt NOG simpeler. (Ik ben simpel)
|
|
|
Post by nightwinged on Oct 24, 2009 11:52:26 GMT 1
hahaha...ja, dat klinkt heel herkenbaar. onze party voelde zich ook altijd geroepen om elk monster/ animal watdanook aan te vallen, belust op adventure en experience points, maar soms is dat helemaal geen goed idee...
nou ja, ik kan in ieder geval wel eens met mijn broer en misschien nog iemand anders langskomen op vrijdagavond, dan kunnen wij met onze mini's spelen, en misschien zijn er wel geinteresseerden die mee willen doen...
die 4 th edition lijkt mij ook interessant. weet jij ook of die groep van mathijs dat speelt? als het het spel simpeler maakt, is het misschien wel weer eens de moeite waard om het te proberen, en uit jullie verhalen begrijp ik dat het dus niet altijd zo traag hoeft te gaan.
groeten, Nightwing.
[EDIT: Even de enters eruit gehaald]
|
|
|
Post by Machiel on Oct 24, 2009 15:39:43 GMT 1
Zij spelen dacht ik versie 3.5
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Oct 25, 2009 9:46:14 GMT 1
klopt, ik speel 3.5 4.0 is veels te arcade voor mijn gevoel, ondanks dat er wel een aantal verbeteringen inzitten, zijn er als nog teveel dingen die slechter zijn geworden
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Oct 31, 2009 17:51:05 GMT 1
ben zelf ook een trouwe 3.5er en blijf daarbij tot ze weer een betere versie maken. (of ik weer geld aan DnD wil uitgeven heb echt een hoop boeken die alleen 3.5 compatibel zijn.)
zelf vind ik dat 4.0 te makkelijk gemaakt is veels te veels te simpel en een hoop opties zijn eruit niet meer multiclassen enzovoorts haalt een hoop variatie uit het spel en neemt keuzes weg bij de speler en dat vindt ik persoonlijk erg jammer.
heb wel een aantal toffe d20 variaties waaronder een superhelden variant die ik zelf erg tof vindt en nog een keer wil spelen.
misschien dat ik dat wel een keer mee neem naar de club avond als men daar zin in heeft met een klein avontuurtje.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Oct 31, 2009 18:08:49 GMT 1
4.0 upsides en downsides in mijn mening zijn, een wizard kan elke beurt wel een simpelle "spell" gebruiken zoals magic missile (alleen is die erg slap als je lvl 5 of hoger bent want tot lvl 21 is het 2d4 + intelligence modifier en vanaf 21 is het 4d4 + int modifier)
je hebt wel een hoop area spells wat perfect is tegen minions behalve in dungeons aangezien dan altijd je eigen party ook in de area of effect staan
der wordt veels te weinig verteld over waarom bepaalde effecten gebeuren, zoals je hebt een bepaald soort monster die iedereen in een bepaalde area om hem heel damage doet, waarom, hoe en wat is gewoon te vaag
het hele verhaallijn is gewoon gigantisch screwed, der zijn dingen gebeurt die gewoon nooit zijn uitlegt, nergens naar mijn kennis bijvoorbeeld: de 3.5 god Ubtao hield 1 van de 3 wereld monsters genaamd Dendar the Night Serpent gevangen, als Dendar vrij zou komen zou der hele wereld ten onder gaan aan de duisternis en vernietigt worden, alle planes. Ubtao is dood gegaan, Chult het land van Ubtao is verdwenen en over Dendar is niets meer verteld, zo zijn er meer dingen die niet meer kloppen.
de hele kracht van de critical hit is gewoon klote geworden aangezien het nu max schade is inplaats van 2x, 3x of 4x zoveel als normaal
minions zijn wel een goede upgrade omdat je gevechten nu veel spannende kan maken hoewel je cyclopses met 1 hp gewoon stom zijn dus dan zou ik zegge 1/4 van de normale hp
en zo zijn er nog meer redenen
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Oct 31, 2009 18:22:08 GMT 1
naar mijn mening is de critical hit dan alleen maar saaier geworden, je kan namelijk elke keer dat je slaat en 1d8 mag rollen een 8 rollen maar met een critical in 3.5 zou je tot wel 16 schade kunnen doen. tuurlijk je kan ook minder doen maar daar gaat het nu juist om dat is naar mijn mening de reden waarom je een spel met dobbelstenen speelt en niet met een tabel om te zien welke keer je geraakt hebt en hoeveel schade je doet.
maar goed zo denk ik er dus over.
zelf heb ik trouwens nog nooit in de forgotten realms gespeeld aangezien ik die behoorlijk saai vindt, het is de cliche wereld van DnD waar alles mogelijk is en alles gebeurt, nee in mijn groep bedenken we altijd zelf de wereld met zijn eigen character en achtergrond. (niet dat we altijd een heel boekwerk maken als achtergrond maar we maken de werelden wel altijd uniek, mede door de limitaties die we creeeren.)
|
|
|
Post by Big Brother on Nov 2, 2009 17:11:23 GMT 1
Mja, ik had bijna alle FR boeken, maar in plaats van dat het me makkelijker maakte, vond ik het alleen maar moeilijker, omdat ik niet wilde "tornen" aan de gevestigde verhaallijn...
Eigen vrhalen zijn zoizo toffer.
Ik heb ook weer zin om te D&D-en... Maar daar heb ik ECHT geen tijd voor.
|
|
|
Post by maxkeeren on Nov 2, 2009 17:32:58 GMT 1
Ik heb twee D7D groepen gehad. Harstikke gezellig maar niet bijzonder serious hoor. Werd toch altijd een beetje een meelige boel.
Groeten,
Max
|
|